Wiadomości

Wybierając 997, dodzwonisz się do centrum powiadamiania ratunkowego

Data publikacji 09.11.2017

Od przyszłego tygodnia stopniowo rozpocznie się przełączanie numeru alarmowego policji do Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Za kilka tygodni dzwoniąc na numer 997, dodzwonimy się do operatora centrum, tego samego, które obsługuje numer 112. Województwo Śląskie jest pierwszym w kraju województwem, w którym przeprowadzona zostanie taka operacja. Z związku z tą operacją w urzędzie wojewódzkim odbył się briefing dla przedstawicieli mediów.

Centrum Powiadamiania Ratunkowego funkcjonuje jako część Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego. Operatorzy centrum odbierają połączenia na numer 112. Śląskie centrum jest jednym z największych w kraju - maksymalnie może ono uruchomić 36 stanowisk operatorskich, a rocznie przyjmowanych jest prawie 1,6 miliona połączeń. Województwo Śląskie zostało wytypowane do wdrożenia pilotażowego programu, w ramach którego do operatorów centrum trafiać będą również połączenia na numer 997. Rozwiązanie takie przyniesie kilka korzyści: dostępnych będzie więcej linii, na które będzie można się dodzwonić, centrum jest połączone z innymi centrami na terenie kraju, co w razie awarii lub przeciążenia powoduje przekierowanie połączenia do innego centrum. Nieocenione będą także korzyści dla policji. Największą z nich będzie odciążenie służb dyżurnych, które nie będą już musiały odbierać połączeń alarmowych, szczególnie tych, które są tak zwanymi zgłoszeniami fałszywymi, czy też niezwiązanymi z jakimkolwiek zagrożeniem. Teraz dyżurny będzie otrzymywał od operatora centrum wstępnie zweryfikowaną informację w formie elektronicznej formatki i podejmie decyzje o dalszych działaniach. Spowoduje to odciążenie policjantów od odbierania setek telefonów, które w znacznej części nie wymagają interwencji policji, jednak blokują linię i zajmują czas policjantów. Wdrażania nowego systemu rusza w poniedziałek, najpierw system zostanie uruchomiony w Katowicach, a w kolejnych dniach będą do niego włączane kolejne miasta i powiaty naszego województwa.

W związku z wprowadzeniem tego nowatorskiego rozwiązania w Ślaskim Urzędzie wojewódzkim zorganizowany został briefing prasowy, w którym udział wzięli Wojewoda Śląski Jarosław Wieczorek i Komendant Wojewódzki Policji w Katowicach nadinsp. Krzysztof Justyński. Założenia systemu oraz zasady jego funkcjonowania po pełnym uruchomieniu omówił Zastępca Dyrektora Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Ślaskiego Urzędu Wojewódzkiego Tomasz Michalczyk, będący kierownikiem Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Wojewoda Jarosław Wieczorek podkreślił, że nowe rozwiązania nie oznaczają wyłączenia numeru 997.

- Numer ten nadal będzie funkcjonował, obywatele nadal mogą z niego korzystać, zostaną jednak sprawniej obsłużeni.

Generał Krzysztof Justyński wskazał natomiast, że nowa formuła odciąży dyżurnych i ich pomocników od zadań zbędnych, a pozwoli im poświęcić czas tym, które w istocie wymagają działania policji.

- Mówię to na podstawie mojego osobistego doświadczenia, jako że sam trzy lata pracowałem na stanowisku kierowania (...) Dyżurni zajmą się tym, co jest ich podstawowym zadaniem - kierowaniem siłami i środkami jednostki.

Więcej o telefonie 112 można dowiedzieć się odwiedzając stronę internetową Centrum Powiadamiania Ratunkowego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego.

  • Briefing prasowy - przekierowanie numeru 997 na CPR - 9 listopada 2017 roku
     
  • Briefing prasowy - przekierowanie numeru 997 na CPR - 9 listopada 2017 roku
     
  • Briefing prasowy - przekierowanie numeru 997 na CPR - 9 listopada 2017 roku
     
  •  
  • Briefing prasowy - przekierowanie numeru 997 na CPR - 9 listopada 2017 roku
     
  • Briefing prasowy - przekierowanie numeru 997 na CPR - 9 listopada 2017 roku
     
  • Briefing prasowy - przekierowanie numeru 997 na CPR - 9 listopada 2017 roku
Powrót na górę strony