Wiadomości

Przestrzegamy przed oszustami!

Data publikacji 02.02.2021

Cyberprzestępcy wciąż modyfikują swoje metody, aby wyłudzić dane bankowe i ukraść nasze oszczędności. Niestety wciąż zdarza się, że mieszkańcy za pośrednictwem zainstalowanych na mobilnych urządzeniach aplikacji, udostępniają oszustom dane do swoich kont bankowych. Przeczytajcie jak nie dać się oszukać i ochronić swoje pieniądze.

Coraz częściej sprawcy wykorzystują nieświadomość swoich ofiar i uzyskują dane do rachunków bankowych i kart kredytowych. Po uzyskaniu tych informacji bez żadnych problemów wypłacają pieniądze z konta lub dokonują płatności kartami kredytowymi. Jednym z nowych sposobów działania sprawców jest wyszukiwanie osób oferujących do sprzedaży towarów na portalach internetowych. Przestępcy kontaktują się z osobą sprzedającą i informują, że są zainteresowani zakupem wystawionego do sprzedaży towaru. Później proponują aby wysłanie przedmiotu nastąpiło poprzez konkretną stronę i przysyłają link do strony internetowej. Po otwarciu strony internetowej sprzedający proszony jest o podanie imienia i nazwiska, numeru karty kredytowej, daty ważności i numeru CVV. Ofiary przestępstw nieświadomie będąc pod wpływem emocji wynikających z zadowolenia, że wystawiany przez nich towar zostanie sprzedany podają wszystkie te informacje. Sprawcy oczywiście po uzyskaniu tych informacji zamiast dokonać zapłaty za towar dokonują zakupów towarów w sklepach internetowych najczęściej poza granicami Polski płacąc kartą kredytową, do której uzyskali dostęp.

Innym sposobem działania sprawców jest nawiązanie kontaktu telefonicznego pod pozorem zakupu oferowanej do sprzedaży rzeczy i proponowanie zainstalowania na swoim komputerze lub telefonie oprogramowania (aplikacji). Najczęściej jest to aplikacja lub oprogramowanie, które umożliwia sprawcy dostęp do naszych danych znajdujących się w telefonie czy komputerze. Również zdarza się, że sprawcy podają się za pracowników banków i informują o rzekomych nieautoryzowanych transakcjach dokonanych z ich rachunków. Wykorzystując obawę ofiar przed utratą pieniędzy namawiają do zainstalowania aplikacji ze strony, która to powoduje udostępnienie danych i dostęp do telefonu czy komputera i w dalszej części sprawcy bez udziału właściciela rachunku realizują przelewy lub zakupy obciążające ich rachunek bankowy.

Apelujemy aby pod żadnym pozorem nie wchodzić na podejrzane linki, nie instalować żadnego oprogramowania czy aplikacji wskazanych przez nieznane osoby i w żadnym wypadku nie podawać danych kart kredytowych.

Od początku roku w tyskiej komendzie odnotowano około 20 takich spraw i co jest zastanawiające ofiarami są młode osoby, które powinny mieć wiedzę w tym zakresie. Padają ofiarami pod wpływem emocji jakie wytwarza rozmówca, a jest to na przykład obawa utraty środków finansowych, zadowolenie, że wystawiona do sprzedaży rzecz zostanie sprzedana i zarobi pieniądze.

Kolejna metoda, przez którą możemy stracić oszczędności życia to tzw. „oszustwo na pracownika banku”. W tym przypadku na telefon komórkowy osoby kontaktuje się sprawca podając się za pracownika banku. Na wyświetlaczu telefonu widzimy autentyczny numer infolinii banku lub jego nazwę. Rozmówca aby uwiarygodnić swoją tożsamość podaje imię i nazwisko oraz id pracownika banku. W rozmowie przekonuje pokrzywdzonego, że na jego koncie dokonywane są podejrzane transakcie i że on pomoże w rozwiązaniu sprawy by zapobiec kradzieży pieniędzy z konta. By mu w tym pomóc prosi rozmówcę o zainstalowanie aplikacji na telefon, która obsługuje aplikację bankową. Program ten służy do sterowania, udostępniania danych z urządzenia mobilnego. Następnie na telefon pokrzywdzonego przesyłane są różnego rodzaje kody, które rzekomy pracownik banku każde nam akceptować. Jak się okazuje, osoba udostepnia sprawcy swoje konto-bankowośc elektroniczną i traci w ten sposób oszczędności życia. Pamiętajmy, że bank nigdy nie prosi o instalowanie jakiegokolwiek oprogramowania ani nie prosi o podanie haseł!

Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności!

- Pracownicy banku nigdy nie żądają od klientów podania loginu, hasła do konta ani tym bardziej kodu autoryzacyjnego SMS, jak i nie polecają instalowania aplikacji, z której mogą wykonywać ruchy na koncie klienta.

- Uważajmy na strony internetowe, które oferują szybki i łatwy zarobek. Pod tego typu ofertami zazwyczaj czają się oszuści, którzy będą chcieli w łatwy sposób nas okraść.

- Stosujmy zasadę ograniczonego zaufania do wszelkich reklam wyświetlanych w Internecie oferujących promocje, których nigdzie indziej nie widziałeś, ponadprzeciętnie zyskowne inwestycje czy konkursy, w których masz gwarantowaną wygraną np. najnowszego smartfona! W większości przypadków chodzi tylko o wyłudzenie Twoich danych i oczywiście pieniędzy.

- Nie klikajmy w żadne linki czy odnośniki niewiadomego pochodzenia. Przekierują nas one na stronę do złudzenia przypominającą oryginalną, a następnie poprzez złośliwe oprogramowanie podczas próby logowania do serwisu lub do banku wykradną nasze dane dostępowe

- Sprawcy wysyłają fałszywe SMS-y, podszywając się pod serwisy z aukcjami internetowymi. W otrzymanej wiadomości znajdziemy link do podstrony umożliwiającej pobranie mobilnej aplikacji. Na pierwszy rzut oka wszystko gra - strona ma podebrany z oryginalnej witryny układ, patrząc jednak na URL w adresie, zauważymy nieprawidłowości, czyli jednoznacznie potwierdzenie, że strona nie jest oryginalna. Nie instalujmy takich aplikacji!

 

Powrót na górę strony