Podsumowanie roku 2012 na tyskich drogach
Tyscy policjanci podsumowali cały 2012 rok, porównując analizę bezpieczeństwa na drogach z rokiem 2011. Jak się okazało w Tychach w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego nastąpił spadek wypadków drogowych o 28 , wzrost osób rannych o 7 oraz spadek kolizji drogowych o 98.
Tyscy policjanci podsumowali cały 2012 rok, porównując analizę bezpieczeństwa na drogach z rokiem 2011. Jak się okazało w Tychach w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego nastąpił spadek wypadków drogowych o 28 , wzrost osób rannych o 7 oraz spadek kolizji drogowych o 98.
Pomimo nieznacznego wzrostu ilości osób rannych, nastąpił znaczny spadek ofiar śmiertelnych. W 2011 roku w wyniku zdarzeń drogowych na tyskich drogach zginęło 13 osób, a w roku ubiegłym 4. Analizy wskazują, że prowadzone akcje profilaktyczne pod kątem poprawy bezpieczeństwa w zakresie ruchu drogowego dają pozytywne efekty. W związku z tym kontynuowane będą między innymi akcje trzeźwość, kontrole prędkości oraz w ramach działań dot. „Roku pieszego” zwracanie szczególnej uwagi na pieszych uczestników ruchu drogowego.
WNIOSKI: |
1. Na drogach nadzorowanych przez WRD KMP w Tychach w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego nastąpił spadek wypadków drogowych o 28 , wzrost osób rannych o 7, spadek osób zabitych o 9 oraz spadek kolizji drogowych o 98. |
2.Najwięcej wypadków drogowych zaistniało; w środę: 26 wypadków, 37 osób zostało rannych, 1 osoba zabita, 184 kolizje, oraz we wtorek: 25 wypadków, 30 osób zostało rannych, 3 osoby zabite, 180 kolizji. |
3.Najbardziej zagrożone wypadkowością godziny to: 13:00- 16:00 - 37 wypadków, 47 osób zostało rannych, 275 kolizji drogowych, oraz 17:00-20:00 - 25 wypadków, 24 osoby zostały ranne, 3 osoby zostały zabite, zaistniało 187 kolizji drogowych. |
4. Nastąpił spadek wypadków drogowych o 2, spadek osób rannych o 1, spadek kolizji o 4 spowodowanych przez nietrzeźwych sprawców w stosunku do roku 2011r. |
5. Główne przyczyny wypadków drogowych: |
a) niedostosowanie prędkości do panujących warunków: 27 wypadków, 1 osoba została zabita, 46 osób zostało rannych, 181 kolizji. |
b) nieprawidłowe skręcanie/ omijanie: 3 wypadki drogowe, 3 osoby zostały ranne, zaistniało 76 kolizji. |
c) nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu: 34 wypadki, 2 osoby zostały zabite, 36 osób zostało rannych, 11 kolizji. |
d) nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu: 39 wypadków, 1 osoba została zabita, 47 osobób zostało rannych, 218 kolizji. |
e) niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami: zaistniało: 8 wypadków drogowych, 13 osób zostało rannych, 222 kolizje. |
f) nieprawidłowa zmiana pasa ruchu: 1 wypadek, 1 osoba została ranna, 117 kolizji drogowych. |
|
2011 |
2012 |
|
||||||
NIETRZEŹWI SPRAWCY – KIERUJĄCY |
W |
Z |
R |
K |
W |
Z |
R |
K |
|
|
13 |
0 |
18 |
39 |
11 |
0 |
17 |
35 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ZDARZENIA WG DNI : |
2011 |
2012 |
|
||||||
DZIEŃ ZDARZENIA |
W |
Z |
R |
K |
W |
Z |
R |
K |
|
RAZEM |
163 |
13 |
165 |
1252 |
135 |
4 |
172 |
1154 |
|
PONIEDZIAŁEK |
20 |
3 |
19 |
176 |
21 |
0 |
31 |
190 |
|
WTOREK |
26 |
3 |
27 |
186 |
25 |
3 |
30 |
180 |
|
ŚRODA |
26 |
2 |
26 |
197 |
26 |
1 |
37 |
184 |
|
CZWARTEK |
30 |
2 |
30 |
194 |
23 |
0 |
24 |
182 |
|
PIĄTEK |
27 |
0 |
28 |
239 |
22 |
0 |
25 |
218 |
|
SOBOTA |
17 |
0 |
17 |
155 |
11 |
0 |
18 |
124 |
|
NIEDZIELA |
17 |
3 |
18 |
105 |
7 |
0 |
7 |
76 |
|
|
2012 |
|
|
|
|
|
|||
Zdarzenia według ulic: |
W |
Z |
R |
K |
|
|
|
|
|
ALEJA BIELSKA |
12 |
1 |
21 |
80 |
|
|
|
|
|
ALEJA PIŁSUDSKIEGO |
5 |
0 |
5 |
42 |
|
|
|
|
|
BESKIDZKA |
6 |
1 |
9 |
202 |
|
|
|
|
|
KATOWICKA |
4 |
0 |
6 |
72 |
|
|
|
|
|
MIKOŁOWSKA |
5 |
0 |
5 |
71 |
|
|
|
|
|
OŚWIĘCIMSKA |
7 |
0 |
10 |
37 |
|
|
|
|
|
SIKORSKIEGO |
8 |
0 |
11 |
24 |
|
|
|
|
|
TOWAROWA |
5 |
0 |
6 |
31 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ZDARZENIA WG GODZIN: |
2011 |
2012 |
|
||||||
|
W |
Z |
R |
K |
W |
Z |
R |
K |
|
00 - 00:59 |
0 |
0 |
0 |
8 |
2 |
0 |
5 |
8 |
|
01 - 01.59 |
1 |
0 |
1 |
15 |
1 |
0 |
4 |
3 |
|
02 - 02.59 |
2 |
0 |
2 |
8 |
1 |
0 |
1 |
6 |
|
03 - 03.59 |
1 |
0 |
1 |
4 |
0 |
0 |
0 |
8 |
|
04 - 04.59 |
1 |
0 |
1 |
6 |
0 |
0 |
0 |
5 |
|
05 - 05.59 |
5 |
0 |
5 |
26 |
4 |
0 |
5 |
14 |
|
06 - 06.59 |
3 |
0 |
3 |
33 |
7 |
0 |
7 |
22 |
|
07 - 07.59 |
7 |
1 |
6 |
60 |
9 |
0 |
11 |
46 |
|
08 - 08.59 |
6 |
0 |
6 |
68 |
4 |
0 |
4 |
62 |
|
09 - 09.59 |
6 |
0 |
6 |
64 |
8 |
1 |
11 |
73 |
|
10 - 10.59 |
8 |
0 |
8 |
77 |
8 |
0 |
15 |
72 |
|
11 - 11.59 |
11 |
1 |
11 |
98 |
5 |
0 |
7 |
73 |
|
12 - 12.59 |
6 |
2 |
5 |
97 |
8 |
0 |
10 |
71 |
|
13 - 13.59 |
9 |
0 |
9 |
79 |
12 |
0 |
17 |
72 |
|
14 - 14.59 |
14 |
0 |
15 |
117 |
13 |
0 |
15 |
100 |
|
15 - 15.59 |
8 |
0 |
10 |
82 |
12 |
0 |
15 |
103 |
|
16 - 16.59 |
16 |
2 |
18 |
86 |
4 |
0 |
4 |
103 |
|
17 - 17.59 |
13 |
2 |
13 |
97 |
10 |
1 |
11 |
78 |
|
18 - 18.59 |
8 |
1 |
7 |
62 |
7 |
2 |
5 |
70 |
|
19 - 19.59 |
14 |
2 |
15 |
39 |
8 |
0 |
8 |
39 |
|
20 - 20.59 |
8 |
0 |
8 |
40 |
4 |
0 |
5 |
40 |
|
21 - 21.59 |
3 |
0 |
3 |
32 |
2 |
0 |
2 |
41 |
|
22 - 22.59 |
9 |
1 |
9 |
36 |
4 |
0 |
8 |
29 |
|
23 – 23.59 |
4 |
1 |
3 |
18 |
2 |
0 |
2 |
16 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2011 |
2012 |
|
||||||
Wina |
W |
Z |
R |
K |
W |
Z |
R |
K |
|
RAZEM |
163 |
13 |
165 |
1252 |
135 |
4 |
172 |
1154 |
|
współwina uczestników ruchu |
1 |
0 |
1 |
14 |
2 |
0 |
3 |
14 |
|
z innych przyczyn |
2 |
0 |
2 |
162 |
2 |
0 |
4 |
139 |
|
z winy kierującego |
137 |
7 |
145 |
1071 |
122 |
4 |
156 |
998 |
|
z winy pieszego |
23 |
6 |
17 |
5 |
9 |
0 |
9 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ZDARZENIA Z WINY PIESZEGO: |
2011 |
2012 |
|
||||||
ZACH PIESZEGO |
W |
Z |
R |
K |
W |
Z |
R |
K |
|
RAZEM |
21 |
5 |
16 |
5 |
9 |
0 |
9 |
2 |
|
NIEOSTROŻNE WEJŚCIE ZZA PRZESZKODY |
1 |
0 |
1 |
0 |
3 |
0 |
3 |
0 |
|
Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym |
8 |
5 |
3 |
1 |
2 |
0 |
2 |
0 |
|
nieostrożne wejście przed jadącym pojazdem |
12 |
0 |
12 |
4 |
4 |
0 |
4 |
2 |
|
ZDARZENIA Z WINY KIERUJĄCEGO: |
2011 |
2012 |
|
||||||
ZACH KIEROWCY |
W |
Z |
R |
K |
W |
Z |
R |
K |
|
RAZEM |
129 |
7 |
137 |
1078 |
118 |
4 |
152 |
990 |
|
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu |
37 |
3 |
43 |
243 |
27 |
1 |
46 |
181 |
|
Nieprawidłowe: cofanie |
1 |
0 |
1 |
80 |
1 |
0 |
1 |
109 |
|
Nieprawidłowe: omijanie |
5 |
0 |
5 |
47 |
0 |
0 |
0 |
58 |
|
Nieprawidłowe: skręcanie |
0 |
0 |
0 |
33 |
3 |
0 |
3 |
18 |
|
Nieprawidłowe: wymijanie |
0 |
0 |
0 |
18 |
0 |
0 |
0 |
18 |
|
Nieprawidłowe: zawracanie |
0 |
0 |
0 |
11 |
0 |
0 |
0 |
1 |
|
Nieprawidłowe: wyprzedzanie |
3 |
0 |
3 |
28 |
3 |
0 |
3 |
25 |
|
Nieprawidłowe: zatrzymywanie, postój |
0 |
0 |
0 |
2 |
0 |
0 |
0 |
1 |
|
Nieprawidłowe: zmienianie pasa ruchu |
3 |
0 |
3 |
89 |
1 |
0 |
1 |
117 |
|
Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu |
36 |
2 |
38 |
274 |
34 |
2 |
36 |
11 |
|
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu |
30 |
2 |
30 |
7 |
39 |
1 |
47 |
218 |
|
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami |
12 |
0 |
12 |
238 |
8 |
0 |
13 |
222 |
|
Gwałtowne hamowanie |
0 |
0 |
0 |
4 |
1 |
0 |
1 |
2 |
|
Zmęczenie, zaśnięcie |
2 |
0 |
2 |
4 |
1 |
0 |
1 |
9 |
|
Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla pieszych |
4 |
0 |
4 |
0 |
2 |
0 |
2 |
6 |
|