Oszukane metodą „na BLIKA” – apelujemy o czujność!
Po raz kolejny ostrzegamy przed wyłudzeniami z wykorzystaniem systemu płatności mobilnych (BLIK). Oszuści podszywają się pod znajomych na portalach społecznościowych i zwracają się z pilną prośbą o pożyczkę. Tylko w ciągu wczorajszego dnia przestępcy wyłudzili blisko 9 tysięcy złotych na szkodę dwóch tyszanek. Pamiętaj - jeśli otrzymasz wiadomość z taką prośbą, nie działaj pochopnie!
Pomimo wielu apeli i komunikatów pojawiających się w mediach, policjanci niemal codziennie przyjmują zawiadomienia dotyczące oszustw. Jako przykład może posłużyć wczorajszy dzień – dwie mieszkanki naszego miasta uwierzyły, że z prośbą o szybką pożyczkę zwrócili się do nich znajomi. Niestety, jedna z nich straciła 600 złotych, druga ponad 8 tysięcy.
Na czym polega oszustwo metodą „na BLIK”?
Oszuści przełamując elektroniczne zabezpieczenia do komunikatora, w imieniu pokrzywdzonych wysyłają wiadomości do znajomych z prośbą o pożyczenie pieniędzy poprzez wygenerowanie numeru kodu BLIK w systemie płatności elektronicznej. Swoją prośbę tłumaczą różnie: chwilowym brakiem gotówki, pilną potrzebą zapłaty rachunku czy zrobieniem przelewu oraz niemożnością zrobienia tego ze swojego konta.
Oszustwo metodą „na BLIK” polega na wyłudzeniu kodu do płatności przez telefon. Osoba logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze.
Przestrzegamy – jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie. Sprawdźmy najpierw czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Jeśli otrzymamy od znajomego prośbę o przelew za pomocą BLIK-a lub o przekazanie kodu BLIK - zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności. Pamiętajmy o tym, aby nigdy nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe, nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych. Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów.