Uwaga na fałszywych "wnuczków"!!!
Tyscy policjanci APELUJĄ!!! Rozmawiajmy ze starszymi osobami o ich własnym bezpieczeństwie. Uświadamiajmy seniorów o zagrożeniach ze strony fałszywych „wnuczków”.
Przestępcy posługują się różnymi „legendami”, mającymi uwiarygodnić ich, jako członków rodziny osób pokrzywdzonych. Cały proceder rozpoczyna rozmowa telefoniczna, prowadzona w taki sposób, aby oszukiwana osoba uwierzyła, że rozmawia z kimś bliskim i sama wymieniła imię oraz inne dane członka rodziny, które umożliwią przestępcom wiarygodnie pokierować dalszą rozmową. W rozmowie telefonujący prosi o udzielenie pilnej pożyczki, stosując rozmaite „legendy”. Najczęściej stosowanymi są na tzw. „wypadek”, „zwrot długu znajomemu”, czy „pilny zakup”. Niemal zawsze oszust prosi o dyskrecję wobec innych członków rodziny, a gdy udaje się im nakłonić osobę pokrzywdzoną do „udzielenia pożyczki” informuje, że nie będzie mógł osobiście odebrać pieniędzy i podaje sposób przekazania gotówki innej osobie. Gotówka przeważnie przekazywana jest w miejscu zamieszkania oszukiwanej osoby lub na ulicy. Zdarza się, że sprawcy przyjeżdżają po swoje ofiary, z którymi razem jadą np. do banku w celu pobrania gotówki. Zdarza się, że oszuści wykonują do swoich ofiar bardzo dużo połączeń telefonicznych, w krótkich odstępach czasu w celu wywarcia presji i nakłonienia do jak najszybszego przekazania pieniędzy. Takie częste telefony mają, także na celu utrudnić osobie oszukiwanej nawiązanie kontaktu z członkami rodziny, rzekomo proszącymi o pomoc finansową, a gdy osoba oszukiwana ma wątpliwości, co do tożsamości dzwoniącego, oszuści bardzo często stosują szantaż emocjonalny: płaczą, błagają o pomoc lub szybko urywają rozmowę i już nie oddzwaniają.
W przypadku podejrzenia oszustwa metodą „na wnuczka”, apelujemy o niezwłoczne powiadomienie policji, tak byśmy mogli jak najszybciej zareagować i udaremnić oszustowi jego działania. Zwracajmy uwagę na poniższe kwestie:
- będąc w domu zawsze zamykaj drzwi wejściowe na zamki;
- nie otwieraj drzwi bez sprawdzenia kto i po co przyszedł - spójrz przez wizjer i zapytaj;
- jeśli zjawił się przedstawiciel jakiejś instytucji np. banku, administracji, elektrowni czy gazowni, bez otwierania drzwi sprawdź telefonicznie czy był on do Was kierowany; jeśli nie masz telefonu poproś, aby przyszedł z sąsiadem mieszkającym obok;
- jeśli musisz kogoś wpuścić, nie zostawiaj go ani na chwilę samego w mieszkaniu; najlepiej, żeby towarzyszyli Wam wtedy Wasi sąsiedzi lub ktoś z rodziny;
- nie dawaj żadnych pieniędzy akwizytorom czy inkasentom i nie podpisuj z nimi żadnych umów; każda szanująca się firm a transakcje zawiera w swojej siedzibie lub za pośrednictwem poczty;
- nie przekazuj żadnych pieniędzy osobom które telefonicznie podają się za członków Waszej rodziny lub proszą o przekazanie pieniędzy poprzez osoby pośredniczące;
- mając w domu pieniądze schowaj je w miejscu trudno dostępnym;
- nie udzielaj żadnych informacji przez telefon, szczególnie swoich danych personalnych, numerów kont bankowych i haseł do nich, nie mów o swoich planach życiowych czy członkach rodziny.
Zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej Kampanii Społecznej Przeciwdziałania oszustwom metodą "Na wnuczka" www.oszustwanawnuczka.pl/