Wiadomości

Bądź czujny podczas rozmów przez telefon by nie stracić swoich oszczędności

Data publikacji 06.04.2022

Podpowiadamy jak bezpiecznie rozmawiać z pracownikami banku by nie paść ofiarą oszustów. Niestety wczoraj czujność stracił mieszkaniec miasta, od którego oszuści wyłudzili 20 tysięcy złotych. Pamiętajmy, że nigdy nie wiemy kto tak naprawdę znajduje się po drugiej stronie słuchawki. Sytuację wykorzystują cyberprzestępcy, którzy podszywają się pod pracowników banku i dowolne numery telefonu. Aby nie dać się oszukać, powinieneś zapamiętać kilka prostych zasad.

Pamiętaj, że każdy, kto zadzwoni do Ciebie i żąda podania danych, na przykład kodów BLIK lub haseł do logowania do konta, to stuprocentowy oszust. Nieważne za kogo się podaje i z jakiego numeru dzwoni, a nawet, że zna Twoje imię i nazwisko. To przekręt, w efekcie którego możesz stracić swoje oszczędności.

Cyberprzestępcy potrafią podszyć się pod dowolny numer telefonu – także instytucji, w tym bankowej infolinii. Dzwonią, aby „pomóc”, na przykład zablokować podejrzaną transakcję. Proszą przy tym o zalogowanie się do konta i zainstalowanie wskazanego przez nich oprogramowania. Czasem chcą, aby podać im kod BLIK. Jeśli wpadniesz w pułapkę, konsekwencje mogą być dla Ciebie bardzo dotkliwe. Ważna jest jednak świadomość niebezpieczeństw i umiejętność ich rozpoznawania.

Oszuści podszywając się pod pracownika banku próbują uzyskać dane takie jak login i hasło, numer PESEL czy numer karty kredytowej, które potem są w stanie wykorzystać do oszustwa i kradzieży.

Cyberprzestępca może również próbować nakłonić Cię do zainstalowania na swoim telefonie czy komputerze oprogramowania, które następnie będzie wykradać dane albo śledzić wszystko to, co wpisujesz na klawiaturze – w tym hasła dostępowe do konta.

Jak odróżnisz oszusta od pracownika banku?

Przede wszystkim pamiętaj o tym, że jeśli masz konto w banku, to pracownik ma już część Twoich danych i nie musi o nie prosić. Oszust tymi danymi nie dysponuje, więc za wszelką cenę będzie starał się nakłonić Ciebie do ich podania. Najbardziej będzie mu zależało na loginie i haśle do Twojego konta. Prośba o podanie takich informacji to dowód, że masz do czynienia z oszustem.

Oczywiście cyberprzestępcy będą starali stworzyć niezwykle wiarygodną historię, żebyś te informacje pozyskać. Zrobią to nie na początku rozmowy, ale po krótkim wprowadzeniu, które będzie miało na celu uśpić Twoją czujność.

Podobnie jest z linkami i załącznikami. To metoda, którą bardzo często stosują cyberprzestępcy. Wysyłają maile z fałszywym załącznikiem albo linkiem, który kieruje na podstawioną stronę albo ściąga na Twój sprzęt złośliwe oprogramowanie. Pamiętaj jednak, że nigdy nie robią tego pracownicy banku. Jeśli otrzymasz na przykład wiadomość, że Twoje konto jest zablokowane i w treści będzie link do odblokowania dostępu, albo pracownik banku poprosi o zainstalowanie dodatkowego certyfikatu lub oprogramowania, bądź niezwykle ostrożny. Najprawdopodobniej będzie to bowiem oszustwo.


W przypadku wątpliwości, co do prowadzonej z potencjalnym przedstawicielem banku rozmowy rozłącz się i skontaktuj z Komendą Miejską Policji w Tychach, telefon 47 85 512 00 lub 47 85 512 55, 112.


 

 

 

Powrót na górę strony