Nie tylko seniorzy padają ofiarą oszustw!
Przestępcy nie próżnują i dalej szukają łatwego zarobku. Przekonał się o tym 28- letni tyszanin, który padł ofiarą oszustwa „na pracownika banku”. Mężczyzna, instruowany przez podającego się za przedstawiciela banku przestępcę stracił 70 tysięcy złotych.
Wczoraj do tyskiej komendy zgłosił się 28-letni mężczyzna informując, że został oszukany, przez co stracił kilkadziesiąt tysięcy złotych. Przestępca skontaktował się z nim przez telefon mówiąc, że jego pieniądze na koncie bankowym są zagrożone. Instruowany przez oszustę mężczyzna stosował się do poleceń, w efekcie czego stracił 70 tysięcy złotych.
Wydaje się, że już każdy słyszał o oszustwach metodą „na policjanta” czy „na wnuczka”. Warto jednak pamiętać, że oszuści cały czas modyfikują swój sposób działania i dlatego w każdym przypadku, gdy ktoś próbuje uzyskać od nas pieniądze, trzeba wykazać się dużą ostrożnością. Szczególnie często wykorzystywaną w ostatnim czasie metodą, są oszustwa dokonywane przez osoby podające się za pracownika baku.
Dlatego apelujemy o zachowanie czujności. Oszuści, podając się za konsultantów infolinii, informują rozmówcę o podejrzanych transakcjach na jego koncie lub karcie i proszą o podanie wrażliwych danych, a także zainstalowanie "specjalnej" aplikacji, która umożliwia im zdalne sterownie urządzeniem użytkownika. Numery wyświetlające się podczas rozmowy faktycznie mogą należeć do banku, a oszuści mogą dodatkowo znać niektóre dane osobowe klienta.
Nie dajmy się nabrać, zachowajmy zdrowy rozsądek i pamiętajmy, że:
-
konsultanci banków nigdy nie zachęcają do pobierania żadnych aplikacji do szybkiej obsługi klienta. Jedynymi aplikacjami promowanymi przez bank są te dedykowane do obsługi posiadanych rachunków i kart bankowych;
-
konsultanci banków nigdy nie proszą o podanie poufnych danych takich jak np. numery dokumentów, numery kart bankowych, kody do zatwierdzenia transakcji internetowych;
-
konsultanci banków nigdy nie proszą o podanie swoich danych logowania do systemu bankowego;
-
do swojego konta bankowego loguj się tylko przez samodzielnie wpisany adres strony internetowej banku. Nie korzystaj z przesyłanych przez osoby trzecie linków przekierowujących na utworzone przez oszustów strony bankowe do zbierania danych logowania.
W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się ze swoim bankiem i upewnij, że osoba dzwoniąca faktycznie jest pracownikiem banku. Jeżeli na twoim koncie lub karcie doszło już do transakcji, które nie były wykonywane przez ciebie, natychmiast powiadom Policję pod numerem alarmowym 112.