Wiadomości

Nie tylko seniorzy padają ofiarą oszustw!

Data publikacji 02.02.2023

Przestępcy nie próżnują i dalej szukają łatwego zarobku. Przekonał się o tym 28- letni tyszanin, który padł ofiarą oszustwa „na pracownika banku”. Mężczyzna, instruowany przez podającego się za przedstawiciela banku przestępcę stracił 70 tysięcy złotych.

Wczoraj do tyskiej komendy zgłosił się 28-letni mężczyzna informując, że został oszukany, przez co stracił kilkadziesiąt tysięcy złotych. Przestępca skontaktował się z nim przez telefon mówiąc, że jego pieniądze na koncie bankowym są zagrożone. Instruowany przez oszustę mężczyzna stosował się do poleceń, w efekcie czego stracił 70 tysięcy złotych.

Wydaje się, że już każdy słyszał o oszustwach metodą „na policjanta” czy „na wnuczka”. Warto jednak pamiętać, że oszuści cały czas modyfikują swój sposób działania i dlatego w każdym przypadku, gdy ktoś próbuje uzyskać od nas pieniądze, trzeba wykazać się dużą ostrożnością. Szczególnie często wykorzystywaną w ostatnim czasie metodą, są oszustwa dokonywane przez osoby podające się za pracownika baku.

Dlatego apelujemy o zachowanie czujności. Oszuści, podając się za konsultantów infolinii, informują rozmówcę o podejrzanych transakcjach na jego koncie lub karcie i proszą o podanie wrażliwych danych, a także zainstalowanie "specjalnej" aplikacji, która umożliwia im zdalne sterownie urządzeniem użytkownika. Numery wyświetlające się podczas rozmowy faktycznie mogą należeć do banku, a oszuści mogą dodatkowo znać niektóre dane osobowe klienta.

Nie dajmy się nabrać, zachowajmy zdrowy rozsądek i pamiętajmy, że:

  • konsultanci banków nigdy nie zachęcają do pobierania żadnych aplikacji do szybkiej obsługi klienta. Jedynymi aplikacjami promowanymi przez bank są te dedykowane do obsługi posiadanych rachunków i kart bankowych;

  • konsultanci banków nigdy nie proszą o podanie poufnych danych takich jak np. numery dokumentów, numery kart bankowych, kody do zatwierdzenia transakcji internetowych;

  • konsultanci banków nigdy nie proszą o podanie swoich danych logowania do systemu bankowego;

  • do swojego konta bankowego loguj się tylko przez samodzielnie wpisany adres strony internetowej banku. Nie korzystaj z przesyłanych przez osoby trzecie linków przekierowujących na utworzone przez oszustów strony bankowe do zbierania danych logowania.

W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się ze swoim bankiem i upewnij, że osoba dzwoniąca faktycznie jest pracownikiem banku. Jeżeli na twoim koncie lub karcie doszło już do transakcji, które nie były wykonywane przez ciebie, natychmiast powiadom Policję pod numerem alarmowym 112.

Powrót na górę strony