Wiadomości

Bezpieczne zakupy przedświąteczne - na co uważać?

Data publikacji 27.03.2024

Zbliżają się Święta Wielkanocne, które poprzedza między innymi czas wzmożonych zakupów i większej liczby klientów w sklepach. To niestety także najlepsze warunki do działania złodziei, dlatego przypominamy o kilku ważnych zasadach, o których warto pamiętać w czasie przedświątecznej gorączki.

W tym roku Święta Wielkanocne przypadają na 31 marca i 1 kwietnia. Tydzień poprzedzający Wielkanoc, to dla wielu osób czas zakupów, wyjazdów z domu i świątecznej krzątaniny. Niestety w czasie tej przedświątecznej gorączki często zapominamy o ostrożności i zdrowym rozsądku. Pewne czynności stają się rutynowe - kolejne zakupy, kolejna zapłata przy kasie i kolejna transakcja w Internecie...
Niestety nasze zabieganie, rozkojarzenie oraz większa ilość klientów w sklepach, to dla złodziei i oszustów najlepsze warunki do działania.

Jak uniknąć zagrożeń?

Robiąc zakupy stacjonarnie:

  • uważajmy w miejscach publicznych takich jak: dworce, przystanki, sklepy, gdzie z uwagi na duże skupiska ludzi oraz panujący tłok narażeni jesteśmy na kradzież,
  • jeśli mamy przy sobie większą kwotę pieniędzy, nie trzymajmy jej w jednym miejscu, rozdzielając ją i umieszczając w różnych miejscach zmniejszymy ryzyko ewentualnej utraty całej posiadanej gotówki,
  • płacąc za zakupy nie pokazujmy całej zawartości portfela, najbezpieczniej mieć wcześniej odliczoną kwotę pieniędzy,
  • nie zapisujmy numeru PIN na karcie płatniczej, nie eksponujmy go również w widocznym miejscu,
  • robiąc zakupy pamiętajmy, aby nie przechowywać dokumentów, pieniędzy czy telefonów komórkowych w tylnych kieszeniach spodni, w zewnętrznych kieszeniach płaszcza, czy kurtki,
  • zwracajmy uwagę także na torebki, plecaki oraz podręczne torby z zakupami, nie pozostawiając ich bez opieki i nadzoru,
  • wyjmując kilkukrotnie portfel podczas kupowania, za każdym razem zamykajmy torebkę lub plecak, trzymajmy je najlepiej z przodu, zamknięciem do siebie,
  • podczas zakupów klucze do mieszkania nośmy w innym miejscu niż dokumenty z adresem, ponieważ w przypadku zagubienia ich, złodziej może okraść nasze mieszkanie,
  • podczas podróży lub przemieszczania się komunikacją miejską, starajmy się nie pozostawiać bagażu bez opieki, ponieważ grozi to nie tylko utratą naszego mienia, ale również może spowodować wszczęcie alarmu przez służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo.

Robiąc zakupy i wykonując transakcje przez Internet:

  • weryfikujmy sprzedawcę/usługodawcę w niezależnych źródłach informacji, szczególną uwagę poświęćmy na analizę negatywnych opinii, gdyż te mogą być bardziej miarodajnym źródłem informacji niż pozytywne opinie na temat tego sprzedawcy/usługodawcy;
  • czytajmy uważnie regulamin sprzedawcy/usługodawcy oraz sprawdzajmy, czy zostały podane jego dane kontaktowe, czy adres istnieje i czy jest widoczny na mapach internetowych;
  • przekazujmy tylko te dane, które są niezbędne do przeprowadzenia płatności i dostawy towaru lub usługi;
  • obserwujmy czy podczas przeprowadzania transakcji nie pojawia się błąd płatności, a w następnym kroku pojawia się inny link do jej ponowienia, który będzie linkiem do podstawionej przez oszustów strony integratora płatności służącej do wyłudzenia danych poufnych;
  • wybierajmy platformę e-commerce lub dostawcę usługi płatniczej, który zaoferuje nam ochronę, w przypadku, kiedy towar lub usługa nie zostanie dostarczona lub jakość jego będzie odbiegała od zadeklarowanej w ofercie;
  • nie zgadzajmy się na inny kontakt do płatności niż ten oficjalny dostarczony przez integratora płatności (nie płaćmy poza platformą do e-handlu przelewem na numer podany w wiadomości SMS lub za pośrednictwem komunikatora);
  • uważnie czytajmy wiadomości otrzymywane z banku za pośrednictwem komunikatów SMS lub aplikacji mobilnej;
  • nie instalujmy dodatkowego oprogramowania, które jest rzekomo wymagane z uwagi na tzw. bezpieczeństwo płatności lub które umożliwi udzielenie zdalnego wsparcia;
  • nie klikajmy na linki przesłane w niespodziewanych wiadomościach e-mail lub SMS-ach;
  • jeśli zauważymy zmiany w wyglądzie strony internetowej swojego banku lub niestandardowe zachowania wstrzymajmy realizację dyspozycji i niezwłocznie skontaktujmy się ze swoim bankiem za pośrednictwem infolinii;
  • czytajmy ostrzeżenia przekazywane przez banki czy Policję.

W przypadku podejrzenia próby popełnienia przestępstwa lub gdy przestępstwo to zostało popełnione, niezwłocznie poinformuj o tym fakcie swój bank oraz złóż stosowne zawiadomienie na Policję lub do Prokuratury.
 

Życzymy udanych zakupów i spokojnych Świąt!

Powrót na górę strony